ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) ایدز گربه سانان

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) یک لنتی ویروس است که تا حدودی شبیه به ویروس نقص ایمنی انسانی است، اگرچه انسان را مبتلا نمی کند. از گربه ها به گربه ها عمدتاً از طریق زخم های گاز گرفتگی منتقل می شود، زیرا ویروس در بزاق یافت می شود. گربه های باردار می توانند ویروس بیماری را به بچه گربه های متولد نشده در رحم یا از طریق شیر منتقل کنند. هنگامی که یک گربه آلوده می شود، در طول زندگی خود آلوده می شود. یک گربه آلوده از طریق سرکوب سیستم ایمنی بسیار مستعد ابتلا به عفونت می شود. پس از آلوده شدن اولیه، دوره کوتاهی وجود دارد که بدن گربه با تب و تورم غدد لنفاوی همراه با نوتروپنی پاسخ می دهد. بدن پس از آن بهبود می یابد و گربه برای ماه ها تا سال ها قبل از ظاهر شدن سایر علائم طبیعی به نظر می رسد.

علائم بالینی ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) بسیار متغیر است و سرکوب سیستم ایمنی می تواند حیوان را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری های مختلف کند. این ویروس در لنفوسیت های T در غدد لنفاوی تکثیر می شود. علائمی که نشان می دهد ویروس سلامت گربه را به خطر انداخته است عبارتند از ورم لثه و استوماتیت، کاهش وزن، پوشش موهای نامرتب، بی اشتهایی و تب. گربه همچنین می تواند عفونت های پوستی، عفونت مثانه یا عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی داشته باشد. التهاب چشم و اسهال مداوم نیز می تواند مشکل ساز باشد. این بیماری می تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تغییرات رفتاری یا تشنج شود. آرتریت، سرطان و کم خونی نیز ممکن است رخ دهد. سیر بیماری با دوره‌هایی از سلامت طبیعی همراه با علائم بالینی می‌تواند کاهش یابد.

آزمایش آنتی بادی های ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) ابزار اولیه برای تشخیص این بیماری است. اگر آزمایش مثبت باشد، گربه به FIV آلوده می شود، زیرا گربه ها تا آخر عمر آلوده می مانند. بچه گربه های کمتر از شش ماه که آزمایش آنها مثبت است، باید دوباره آزمایش شوند، زیرا بچه گربه هایی که از مادر آلوده متولد می شوند می توانند آنتی بادی های خود را از طریق شیر به بچه گربه های شیرده منتقل کنند. بیشتر بچه گربه هایی که از مادر آلوده به دنیا می آیند به این ویروس آلوده نمی شوند. دو تا سه ماه پس از عفونت طول می کشد تا بدن پاسخ آنتی بادی ایجاد کند. اگر گربه ای توسط گربه دیگری با وضعیت FIV ناشناخته گاز گرفته شود، باید حداقل دو ماه پس از گاز گرفتن آزمایش شود تا مشخص شود که آیا آلوده است یا خیر. گربه هایی که برای مدت طولانی از FIV رنج می برند ممکن است به دلیل نقص شدید سیستم ایمنی، نتیجه آزمایش منفی داشته باشند.