کرنا ویروس گربه سانان ( پریتونیت عفونی گربه سانان) FIP- FECV (قسمت اول)

پریتونیت عفونی گربه (FIP) یک بیماری است که توسط یک سویه بیماری زا از ویروس کرونای گربه ایجاد می شود. کروناویروس‌هایی که گربه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند یا نوع بیماری‌زا هستند یا ویروس‌های روده‌ای گربه که باعث بیماری نمی‌شوند یا باعث بیماری روده‌ای بسیار خفیف می‌شوند. اگر گربه ای به سویه بیماری زا ویروس کرونا گربه آلوده شده باشد، معمولاً در زمان آلوده شدن، هیچ علامت یا نشانه ای به جز پاسخ ایمنی که می تواند با تشخیص آنتی بادی در خون نشان داده شود، نشان نمی دهد. تظاهرات بالینی FIP ممکن است ماهها تا سالها طول بکشد تا ایجاد شود. با این حال، تنها درصد کمی (پنج تا 10 درصد) از گربه هایی که آزمایش آنها مثبت است به FIP مبتلا می شوند. پس از بروز علائم بالینی، مرگ در عرض چند هفته رخ خواهد داد.

پریتونیت عفونی گربه (FIP) تنها در درصد کمی از گربه های آلوده به ویروس کرونا و مسئول FIP رخ می دهد. در این گربه ها، ویروس با کمک آنتی بادی هایی که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت ویروسی ایجاد می شود، به گلبول های سفید خون حمله می کند. سلول های آلوده سپس به اندام های مختلف بدن می روند و یک واکنش التهابی در اطراف رگ هایی که سلول ها در آنجا مستقر شده اند رخ می دهد. این معمولاً در مغز، کلیه یا شکم رخ می دهد. FIP بر اساس نحوه واکنش سیستم ایمنی به عفونت ایجاد می شود. یک فرم "تر" ناشی از یک پاسخ ضعیف با واسطه سلولی و یک فرم "خشک" ناشی از یک پاسخ متوسط با واسطه سلولی وجود دارد. ناقلین یا سالم هستند یا به دلیل پاسخ قوی با واسطه سلولی بهبود می یابند.

علائم پریتونیت عفونی گربه (FIP) بسته به شکل بیماری متفاوت است. برای هر دو نوع (مرطوب یا خشک)، علائم عمومی عبارتند از کسالت، بی اشتهایی، تب، کاهش وزن، و پوشش نامرتب مو. فرم مرطوب باعث ایجاد پریتونیت سروفیبرینی یا پلوریت به دلیل واسکولیت می شود که به سرم و پروتئین اجازه نشت از عروق می دهد. همچنین می تواند باعث آسیت و افیوژن در اطراف قلب شود. به دلیل تجمع مایعات، شکم بزرگ می شود. شکل خشک باعث واکنش گرانولوماتوز می شود که اندام های داخلی، چشم و/یا مغز را درگیر می کند. شکل خشک به اصطلاح به دلیل عدم وجود افیوژن است. تشخیص این بیماری می تواند دشوار باشد، اگرچه اگر گربه تب داشته باشد که به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهد، باید به شدت شک کرد. علاوه بر این، آزمایش‌های تشخیصی برای تمایز بین کروناویروس بیماری‌زا و کروناویروس روده‌ای به اندازه کافی اختصاصی نیستند. تشخیص قطعی با بیوپسی نمونه های کالبد گشایی انجام می شود.

حتما برای تشکیل نقشه ذهنی بیماری FIP چارت آموزشی آن را در سایت مشاهده فرمایید تا در درازمدت در حافظه بلند مدت شما قرار بگیرد.

1- مشاهده نمونه سوال NAVLE  در مورد FIP